Socialsekreteraren har täta uppföljningsmöten med familjen. Pappan kommer inte alltid på mötena. Mamman berättar att det har blivit mycket bättre, Daniel har färre utbrott, det umgås mer och gör roliga saker. Mamman har fått möjlighet att gå ner i arbetstid och har därför mer tid till sonen.
Mamman har fortsatt att göra mätningar och antalet bråk har minskat, antalet middagar som inte slutat i bråk har ökat. Hon tycker att hon har lärt sig nya sätt att vara med Daniel och kan hjälpa honom på ett bättre sätt. Han är mer involverad i vad de ska äta till middag, hon ger honom tid att avsluta sitt datorspel innan middagen, och vissa dagar spelar han inte alls eftersom de har hemläxor tillsammans från föräldrastödsutbildningen.
De har gjort en uppföljning med hjälp av The Strengths and Difficulties Questionnaire, SDQ, och den visar att det har blivit bättre inom alla områden utom för hyperaktiviteten.
Daniel är hos pappa var tredje helg, och har alltså ett regelbundet umgänge även om inte lika ofta som Daniel vill men pappa ställer inte in träffarna om de inte inträffar alltför tätt. När Daniel är hos sin pappa fungerar det bra och de gör roliga saker tillsammans som att åka ut och fiska.
Det går bättre i skolan. Skolpersonalen har försökt att hålla ett extra öga på Daniel under raster för att finnas till hands om det uppstår bråk. Daniel umgås mer med andra kamrater som är något yngre än han själv och de kontakterna fungerar bättre än med jämnåriga.
Trots att situationen förbättrats finns det fortfarande problem. När Daniel blir arg har han svårt att tygla sig och han kastar saker kring sig och slåss. Det gäller numer främst i hemmiljön. Mamman har svårt att få kontakt med honom under vredesutbrotten och har också svårt att lugna honom. Mamman vill att Daniel ska utredas hos BUP.
Daniel remitteras till BUP för vidare utredning och socialsekreteraren bestämmer ett nytt uppföljningsmöte efter en månad.
De fem stegen för exemplet Daniel 9 år
Daniel 9 år – steg 1 – en välformulerad fråga
Daniel 9 år – steg 2 – söka kunskap
Daniel 9 år – steg 3 – värdera kunskapen
Daniel 9 år – steg 4 – väga samman kunskapskällor
Daniel 9 år – steg 5 – följa upp och förbättra